از توت خشک سفید می توان برای نرمی موی سر بجای شامپو استفاده کرد

توت خشک سفید  یکی از معروف ترین میوه های افغانستان است. آب و هوای کشور، به ویژه در مناطق کوهستانی با رطوبت خوب خاک، منطقه مناسبی برای تولید توت معروف فراهم می کند.

زمان اوج برداشت در دامنه‌های برفی کوه‌های هندوکش برای یک ابر غذای کوچک و کمیاب در شمال افغانستان به نام توت سفید است.

شرایط رشد در اوایل فصل سال شلوغی را برای کشاورزان به ارمغان آورده است که عملکرد عالی میوه را پیش بینی می کنند.

متأسفانه به دلیل دور بودن محصول اصلی و ماندگاری کوتاه، این میوه های خوشمزه به ندرت در حالت تازه وارد بازارهای بین المللی می شوند.

خوشبختانه برای مصرف کننده بین المللی، روستاییان و کشاورزان این ولسوالی ها توت سفید را به طور طبیعی جمع آوری و خشک می کنند. در سال های اخیر، این میوه در بازارهای صادراتی جدید تاثیرگذار بوده است.

توت سفید به طور وحشی در دشت‌های وسیع کوه‌های کوش رشد می‌کند، جایی که برای قرن‌ها مورد توجه بوده است.

توت سفید مانند بسیاری از آجیل ها و خشکبارهای دیگر افغانستان از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته و به کشورهای آسیایی صادر می شود و اکنون به دلیل فواید و مواد مغذی برای سلامتی، بازارهای جهانی را پیدا کرده و تقاضای رو به رشدی دارد.

این محصولات کوچک کوچکتر و شیرین تر از بسیاری از انواع توت هستند، با طعم میوه کمیاب که به عنوان فوق العاده شیرین و شبیه عسل توصیف می شود، و با دهانی ترد و درخشان.

توت ها در ماه های ژوئیه و اوت می رسند و صادرات در سپتامبر آغاز می شود. توت سفید یک میان وعده عالی است و می تواند به عنوان مکمل نوشیدنی ها، دسرها و فرآورده های لبنی که نیاز به شیرینی دارند استفاده شود.